Nowa siedziba NOSPR, Katowice

Galeria

Zobacz także

Opera i Filharmonia Podlaska

W Białymstoku powstał jeden z największych obiektów kulturalnych w Polsce. Konsorcjum pod przewodnictwem LTT wykonało w nim całość technologii scenicznych.

Opera Krakowska

Konsorcjum technologiczne, którego liderem było LTT, wykonało w 2008 r. projekt i realizację technologii scenicznych dla nowego budynku Opery Krakowskiej.

Opera Wrocławska

W 2004 r. LTT dostarczyło i wdrożyło kompletny system oświetlenia technologicznego sceny i projekcji multimedialnych w Operze Wrocławskiej.

Rodzaj realizacji:

Miejsce realizacji:

NOSPR

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia to jedna z wiodących orkiestr symfonicznych w Polsce. Istnieje od 1935 roku – przed II wojną światową działała w Warszawie, w 1945 r. została reaktywowana w Katowicach, gdzie gra do dzisiaj. Występowała w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Azji, Australii i obydwu Amerykach. W 1999 r. w uznaniu zasług otrzymała tytuł „Narodowej”, a od 2006 r. przekształciła się w narodową instytucję kultury (wcześniej funkcjonowała jako oddział Polskiego Radia).

Nowa siedziba

Nowa siedziba NOSPR w Katowicach to obiekt o doskonale zaprojektowanej akustyce, bogatej funkcjonalności, oraz pięknej formie. Wyposażona jest również w system wielkoformatowych projekcji, system elektroakustyczny, system digital signage, oraz system wspomagania osób niedosłyszących.

Obiekt powstał z funduszy miasta Katowice oraz Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko). Inauguracja nastąpiła w październiku 2014. Obiekt posiada ponad 400 pomieszczeń, a jego łączna powierzchnia użytkowa przekracza 35 tysięcy metrów kwadratowych.

Sam budynek NOSPR jest częścią zaplanowanej przez miasto „osi kultury”, wraz z przewidzianymi obok niego Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Muzeum Śląskim. Kompleks zaplanowano w centrum miasta na terenach dawnej Kopalni Węgla Kamiennego Katowice, wśród jej zabytkowych budynków. Nieopodal znajduje się także słynny katowicki Spodek. Taka koncentracja w jednym miejscu wielu instytucji kulturalnych jest ewenementem na skalę europejską.

Projekt

Sam obiekt NOSPR-u jest nietuzinkowy. Budynek ma nowoczesną elewację, której głównym elementem są różnej grubości kolumny z cegły. Nieregularny rytm pionowych linii elewacji ma przywoływać skojarzenia z muzyką. Boczne strony ceglanych kolumn pomalowane będą na kolor czerwony to nawiązanie do sposobu dekorowania elewacji na Nikiszowcu, zabytkowej katowickiej dzielnicy górniczej uznanej za pomnik historii. W ten sposób NOSPR wpisuje się w architekturę Silesii. Katowickie Studio KONIOR, które stworzyło projekt, otrzymało za niego nagrodę w konkursie European Commercial Property Awards 2010.

Budynek otoczony jest placem wejściowym i dwuhektarowym parkiem, z muzyczną fontanna, zimą zamienianą w lodowisko. Z sąsiednim Międzynarodowym Centrum Kongresowym NOSPR będzie połączony pieszo-rowerową kładką.

Głównym założeniem projektowym obiektu jest doskonała akustyka sali. Nad zapewnieniem jej idealnej akustyki czuwała japońska firma Nagata Acoustics, jedna z najlepszych firm akustycznych na świecie. Nagata Acoustics zaprojektowała dziesiątki wielkich sal koncertowych w Japonii, a także w innych krajach Azji, w Europie i Ameryce. Znana jest z całościowego podejścia do realizacji – od założeń, poprzez modelowanie, symulacje, nadzór budowy aż po dostrajanie sali.

Konsekwencją priorytetowego podejścia do akustyki sali było całkowite odizolowanie akustyczne struktury głównej sali koncertowej od reszty budynku. Pudło sali postawione zostało na wibroizolatorach, które chronią jej wnętrze od drgań i hałasów otoczenia. Sala ma 1800 miejsc dla słuchaczy, a widownia posiada specyficzny układ będący formą pośrednią między klasycznym „shoe-boxem” (widownia przed sceną) a „winnicą” (widownia otaczająca scenę). Scena mieści 120 osób orkiestry i 100 osób chóru. Posiada wszechstronne możliwości konfiguracji przy pomocy rozbudowanego systemu zapadni. Za estradą znajduje się prospekt organowy, a ponad nią ruchomy, wielosegmentowy plafon służący do modelowania dźwięku. Za balkonami widowni znajdują się komory akustyczne wyposażone w ruchome wrota. W momencie realizacji, sala koncertowa NOSPR stała się największym studiem nagrań w Polsce.

Druga, mniejsza sala koncertowa w budynku ma 300 miejsc dla słuchaczy. Jej estrada o powierzchni 80 m2 mieści 20-osobową orkiestrę i 20-osobowy chór.

Oprócz sal koncertowych i studia nagrań, w budynku jest miejsce dla takich udogodnień jak m.in. sala konferencyjna, salonik VIP, restauracja, sklep z wydawnictwami muzycznymi, sala zabaw muzycznych dla dzieci, klub jazzowy, podziemny parking... Łączna powierzchnia użytkowa budynku to ponad 35 000 m2.

Technika sceny

Dla LTT była to duża realizacja sceniczna w sali koncertowej światowego kalibru. Nasza firma odpowiadała za wykonanie całości technologii scenicznej w budynku, w tym mechaniki dolnej, górnej, elementów akustycznych, systemów multimedialnych, elektroakustyki i oświetlenia.

Oprócz dostarczenia sprzętu, jego instalacji i szkolenia obsługi, LTT wykonała m.in. projekty warsztatowe instalacji zasilającej i sterującej oraz projekty warsztatowe mechaniki górnej, dolnej oraz elektroakustyki.

Sala główna

Główna sala mieści 1800 słuchaczy. Ponad balkonami widowni znajdują się komory pogłosowe zamykane ruchomymi wrotami, a nad estradą zawieszono ruchomy, wielosegmentowy plafon, oraz banery akustyczne.

Różnorodność występujących zespołów muzycznych wymaga dostosowana estrady do ich potrzeb. Możliwość tą daje duża liczba zapadni. Największa z nich ma kształt półkola, która jest umieszczona w centrum sceny. Otacza ją 20 mniejszych zapadni rozmieszczonych symetrycznie. Mechanika górna sceny składa się z 14 sztankietów, 12 wyciągów punktowych, oraz 3 wyciągów głośnikowych.

Salę oświetlają setki reflektorów, w tym 145 typu PAR, 124 profilowe, 20 prowadzących, 92 typu PC, oraz 50 ruchomych głów. Zainstalowano również 126 zmieniaczy kolorów. Za zasilanie oświetlenia halogenowego odpowiadają regulatory, o łącznej pojemności 450 obwodów.

Sala kameralna

Sala kameralna ma widownię na 300 miejsc, bogaty zestaw oświetlenia obsługiwany przez ponad 100 obwodów, a mechanika sceny obejmuje 4 wyciągi dla oświetlenia, 3 wyciągi horyzontowe, oraz 3 wyciągi głośnikowe.