Filharmonia i Opera Podlaska Białystok

Filharmonia,Teatry i opery Białystok

W Białymstoku powstał jeden z największych obiektów kulturalnych w Polsce. Budynek Opery Podlaskiej mieści salę główną na ponad 800 miejsc, salę kameralną i sale prób dla chóru, baletu i orkiestry; na zewnątrz znajduje się także amfiteatr. Konsorcjum pod przewodnictwem LTT wykonało w Operze całość technologii scenicznych.

realizacje-opera-podlaska-elewacja-01.jpg

Budynek Opery

Opera Podlaska znajduje się przy ulicy Kalinowskiego na malowniczym wzgórzu św. Magdaleny. Budynek wtapia się w otoczenie – podobnie jak zbocza wzgórza, jego ściany porastać będzie naturalna zieleń. Autorem projektu jest profesor Marek Budzyński, który pracował m.in. nad projektami gmachów Sądu Najwyższego w Warszawie i Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Wykorzystanie roślinności i koloru zielonego to charakterystyczne elementy stylu tego architekta, widoczne zwłaszcza w pokrytym ogrodami budynku BUW.

Projekt technologii scenicznych wykonany został przez firmę EMWU-Projekt. Konsorcjum pod przewodnictwem LTT było odpowiedzialne za koordynację organizacyjną projektu wykonawczo-warsztatowego technologii sceny głównej, kameralnej i trzech sal prób jak i wykonanie samych technologii scenicznych w tych salach. W skład konsorcjum weszły firmy:

  • LTT Sp. z o.o., lider konsorcjum
  • Waagner Biro
  • Promont
  • M. Ostrowski

Rolą firmy LTT w konsorcjum była koordynacja projektu wykonawczego technologii scenicznych, stworzenie projektu wykonawczego oświetlenia, wykonanie oświetlenia technologicznego i akustyki oraz dostarczenie wyposażenia dodatkowego.

Scena główna

Techniczna strona sali jest doskonałym odzwierciedleniem futurystycznej fasady budynku, w każdym bowiem elemencie bije od niej nowoczesność, dopracowanie szczegółów i wysoka jakość produktów. Wszystko po to, aby zapewnić 800-osobowej widowni komfort porównywalny z największymi, światowymi salami teatralnymi i operowymi. Precyzyjnie przemyślane rozwiązania pozwalają na przygotowanie niemal każdego widowiska, zaskakując audytorium dynamiką zmian. Jest to możliwe dzięki czterem mostom oświetleniowym, czterem wyciągom poprzecznym oraz aż 49 wyciągom liniowym umożliwiającym błyskawiczną zmianę dekoracji.

Scenę dolną wyposażono natomiast w:

  • 4 dwupoziomowe zapadnie sceniczne, które dodatkowo posiadają wyjmowane klapy pozwalające na pięć różnych zapadni osobowych
  • zapadnię orkiestronu.
  • dwie ruchome zapadnie osobowe umieszczone na dolnym poziomie zapadni scenicznych, co w połączeniu z opisywanymi wyżej klapami daje szeroki wachlarz możliwości reżyserskich

Ponadto scena posiada kieszeń tylną oraz boczną umieszczoną po prawej stronie. W pierwszej z nich zainstalowana jest kaseta ze sceną obrotową oraz sześć sztankietów ułatwiających ustawianie dużych dekoracji. W drugiej natomiast znajdują się cztery wózki sceniczne o wymiarach 3 x 14 metrów.

Nie zapomniano oczywiście o właściwym nagłośnieniu widowni, co jest elementem niemal priorytetowym w obiektach operowych. Dla zapewnienia idealnego odbioru każdej nuty nad widownią zamontowaliśmy 10 ruchomych mostów, pod nimi zawieszone zostały szklane ekrany akustyczne, których kąt można dowolnie ustawiać. Jeśli dodamy do tego jeszcze kurtyny akustyczne rozmieszone wokół widowni, uzyskamy nieograniczone możliwości rozchodzenia się dźwięku i kształtowania rzeczywistości dźwiękowej (akustyki widowni).

Opera posiada także składaną muszlę koncertową, co dopełnia całości rozbudowanego systemu technologicznego.

Oczywiście oświetlenie nie mogło ustępować elementom akustycznym zarówno pod względem jakości, jak i rozmachu. Stanowi idealne uzupełnienie pozostałych części, a zastosowane urządzenia doskonale zaspokajają potrzeby widowisk przygotowywanych nawet z dużym rozmachem.

Aby spełnić wymóg wysokiej jakości, zdecydowaliśmy się na konsolety Vector oraz regulatory firmy Compulite, jednego z najbardziej doświadczonych producentów, stawiających na minimalizację oraz ciągłe unowocześniania wyrobów. Całościowy park oświetleniowy Opery składa się m.in. z reflektorów firmy Robert Juliat. W skład systemu sterowania i oświetlenia działającego na protokole Ethernet wchodzą:

  • konsolety Vector Violet
  • 5 zespołów regulatorów
  • ogółem 288 obwodów regulowanych
  • ponad 200 reflektorów (w tym m.in. konwencjonalne reflektory Robert Juliat oraz ETC i oświetlenie inteligentne Martin)
  • system sterowania Phantom

LTT podjęło się także dostarczenia wyposażenia dodatkowego w postaci foteli na widownię. Zamontowano cztery komplety składanych, przejezdnych trybun po 96 miejsc każda – dzięki temu przestrzeń może być dodatkowo powiększana poprzez ich ustawienie na scenie, w zależności od zamysłu reżysera spektaklu.

Scena kameralna i miejsca prób

Mniejsza scena, mieszcząca do 130 widzów, przeznaczona jest na realizację małych przedsięwzięć. Jednak nie oznacza to, że ma ograniczone możliwości technologiczne. Reżyserzy mają bowiem komfort kształtowania różnorodnych scen dzięki zastosowaniu składanych trybun w postaci czterech niezależnych zespołów przejezdnych. Ilość opcji zwiększają także 54 podesty regulowane mechanicznie o zmiennej wysokości, które umieszone zostały we wnęce podłogowej oraz 40 podestów przenośnych.

Natomiast system sterowania podobnie jak w sali głównej oparty został o urządzenia marki Compulite. W jego skład wchodzą:

  • konsola Vector Violet
  • 6 sztankietów elektrycznych
  • 70 obwodów regulowanych

Do trzech sal prób dostarczyliśmy m.in. ściany akustyczne oraz ekofony umieszczone na suficie, których zadaniem jest tłumienie dźwięku.

Realizacja wszystkich elementów była wymagającym, ale i ciekawym przedsięwzięciem, a koordynacja wielu szczegółów była dużą odpowiedzialnością, od której zależało powodzenie wszystkich etapów prac związanych z wykończeniem i wyposażeniem.

Wszystkie treści zawarte na stronie są własnością LTT Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie lub zostały wykorzystane za zgodą ich właścicieli. Publikowanie całości lub części treści, powielanie i rozpowszechnianie oraz wykorzystywanie ich w całości lub części bez zgody LTT Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie stanowić będzie naruszenie majątkowych praw autorskich i będzie ścigane na drodze postępowania karnego oraz stanie się przedmiotem stosownych roszczeń na drodze postępowania cywilnego.

Producenci

Serie

Kategorie