Max Keller

Fascynujące Światło

Oświetlenie w teatrze
i na estradzie

LTT ma przyjemność przedstawić Państwu polskie wydanie światowego bestsellera, fundamentalnej książki o oświetleniu scenicznym. Przed Państwem polska wersja "Light Fantastic" Maxa Kellera!

"Fascynujące Światło" to pierwszy w Polsce podręcznik i zarazem album poświęcony tej tematyce. Jest to książka o niesłychanie bogatej i przekrojowej treści. Opisuje historię oświetlenia scenicznego, zagadnienia naukowe, techniczne, technologiczne a nawet organizacyjne — ale także filozofię i metafizykę, artystyczne podejście do światła, jego wpływ na odbiór przestrzeni kształtowanej na scenie i na emocje widza.

"Fascynujące Światło" to świetna lektura dla oświetleniowców, light designerów, realizatorów, reżyserów, scenografów, dyrektorów technicznych placówek kultury, studentów kierunków teatralnych i realizatorskich — a także dla wszystkich miłośników sceny i estrady!

→ Opinie o książce

Light Fantastic...

…to obowiązkowa pozycja na półce z literaturą fachową w dziedzinie realizacji światła. To nieoceniona skarbnica wiedzy teoretycznej i praktycznej. Elementy filozofii i wrażliwości na barwę i formę światła są ewenementem w tego rodzaju opracowaniach.

Wydawnictwo niezwykle przydatne zarówno dla adeptów sztuki jak i doświadczonych realizatorów i reżyserów światła. Do zapoznania się się z zawartością tej pozycji zachęcam również scenografów i reżyserów, jako źródła inspiracji i pełniejszego wykorzystania światła we wspólnych realizacjach...

→ Artur Szyman

light designer, realizator oświetlenia TV i estradowego

Fascynujące światło to wyjątkowa książka poświęcona bardzo ważnemu wizualnemu elementowi współczesnego teatru. To pierwsza tak obszerna publikacja opowiadająca o roli światła tak od strony naukowej, jak i artystycznej; o malowaniu światłem, które coraz częściej staje się architekturą przestrzeni i narracyjnym elementem spektaklu.

Jest to książka bezkonkurencyjna, poszukiwana nie tylko przez reżyserów światła, ale również scenografów czy dyrektorów technicznych placówek kultury. Dla studentów scenografii i sztuk wizualnych powinna być elementarną lekturą i przewodnikiem po współczesnej plastyce teatru.

→ Boris Kudlička

scenograf teatralny, wykładowca scenografii na ASP w Warszawie

Pierwsza pozycja książkowa w języku polskim ujmująca wszystkie aspekty światła w teatrze kompleksowo. Jest to współcześnie najpoważniejsza pozycja książkowa z tego obszaru sztuki teatru. Książka osiągalna w języku niemieckim i angielskim na wszystkich portalach specjalistycznych.

Zakres poszczególnych części książki wypełnia wszystkie aspekty związane z oświetleniem teatralnym.

Zespół autorski , składający się z "praktykujących" w teatrze specjalistów , opisuje świat oświetlenia teatralnego kompetentnie i w sposób przystępny dla każdej osoby funkcjonującej w teatrze , a związanej z oświetleniem scenicznym - od techników do artystów.

Po wydaniach w języku niemieckim i angielskim - wydanie w języku polskim - brawo dla Wydawcy.

→ Maciej Wojciechowski, EMWU-Projekt

projektant techniki scenicznej m.in. w Operze Krakowskiej i Operze Podlaskiej

Książka Maxa Kellera „ Fascynujące światło” jest pod wieloma względami niezwykła i fascynująca nie mniej niż opisywane w niej światło. Nie jest podręcznikiem dla studentów wydziałów elektrycznych wyższych uczelni, nie uczy projektowania ani budowy instalacji i urządzeń oświetleniowych, ale zawiera ogromną ilość informacji, rysunków, fotografii, a przede wszystkim przemyślanych i trafnych wskazówek i zaleceń dotyczących reżyserowania świateł.

To lektura obowiązkowa dla oświetleniowców teatralnych, widowiskowych i filmowych, specjalistów od oświetlenia wystawowego i architektonicznego. To także lektura w najwyższym stopniu godna polecenia dla reżyserów, scenografów, artystów każdej specjalności, studentów uczelni artystycznych i technicznych, a także innych osób, dla których światło jest jednym z najważniejszych zjawisk świata, w którym żyjemy.

→ Jerzy Bojar

Prezes OISTAT, wieloletni Dyrektor Techniczny Opery Narodowej

→ O autorze

Max Keller jest jednym z głównych światowych projektantów oświetlenia. Już w latach siedemdziesiątych XX wieku wyniósł oświetlenie sceniczne do rangi samodzielnej sztuki – dekoracje zmieniły się w obszary światła, a sztuka oświetlenia zaistniała jako nieodzowny element dramaturgiczny. Jego kreatywność i wyjątkowe innowacje techniczne stały się podstawą tego wszystkiego, w czym sztuka oświetlenia znajduje dziś swoje korzenie.

W toku swojej kariery Max Keller pracował w wielu technicznych, artystycznych i pedagogicznych instytucjach. Wraz z firmami OSRAM i ARRI przygotował pierwszy reflektor o barwie światła dziennego do zastosowania w teatrze. Z jego umiejętności korzysta nie tylko scena teatralna, ale także coraz większa liczba międzynarodowych inscenizacji operowych. Od 1978 roku jest nierozerwalnie związany ze swoją główną bazą, Münchner Kammerspiele. Gościnne wykłady na uczelniach w Niemczech i zagranicą, między innymi jako wizytujący profesor na Uniwersytecie Salzburskim, umożliwiają mu przekazywanie wiedzy studentom.

Poza cyklami wykładów, które dawał od São Paulo do Szanghaju, Max Keller wydał także szereg publikacji. W 1985 roku jego „Handbuch der Bühnenbeleuchtung” został wydany przez DuMont, a „Faszination Licht” („Fascynujące Światło”), opublikowane w 1999 roku przez wydawnictwo Prestel, miało już kilka wydań zarówno niemieckich, jak i angielskich, zostało też przetłumaczone na inne języki. Od wielu lat książka ta uznawana jest za najważniejszą publikację specjalistyczną na temat oświetlenia teatralnego i wszystkich aspektów projektowania oświetlenia. Spośród pozostałych publikacji dotyczących tej dziedziny pracę Kellera wyróżnia to, że autor uwzględnia w niej psychologię koloru, często nawet uznając ją za ważniejszą od aspektów technicznych. Keller wydał również DVD dotyczące tego tematu, „Eine Reise ins Licht” („Podróż w światło”), do nabycia bezpośrednio u autora.

Max Keller otrzymał wiele nagród za swoją pracę: w 1993 r. zdobył Münchner Theaterpreis (Monachijska Nagroda Teatralna), w 2001 r. – Nagrodę Złotego Pióra, oraz Nagrodę za Wybitne Osiągnięcia w Dziedzinie Projektowania Oświetlenia. W 2005 r. otrzymał Opus - Deutscher Bühnenpreis za całokształt swoich osiągnięć. Niemiecki Stiftung Buchkunst ogłosił „Faszination Licht” najlepszą publikacją roku 1999 w kategorii książki specjalistyczne/podręczniki, natomiast „Light Fantastic” zostało umieszczone na liście Outstanding Academic Titles (Wybitne Publikacje Akademickie) w 2000 roku.

→ Spis treści

9:  40 LAT PROJEKTOWANIA OŚWIETLENIA – PRZEDMOWA

17: ŚWIATŁO W CIEMNOŚCI

27:	PRZEŚWIT I ILUMINACJA
    Peter Sloterdijk

33: HISTORIA ŚWIATŁA W TEATRZE

43: ŚWIATŁO I KOLOR
43:	Widzenie
Światło
Widmo światła
44:	Kolor
Teorie koloru
Barwy podstawowe
Kolory mieszane
45:	Indeks kolorów pierwotnych
Cechy wyróżniające
Percepcja barw
Temperatura barwowa
46	System CIE
47	Oddawanie barw
Współczynnik oddawania barw, standardowy rodzaj światła
Barwa światła
50	Mieszanie barw

53	POSŁUGIWANIE SIĘ ŚWIATŁEM I KOLOREM
53	Systemy barw
Teoria koloru
56	Oddziaływanie kolorów
Opozycyjne wartości barw
57	Kolorowe cienie
58	Perspektywa powietrzna i barwna
Charakter barw
60	Percepcja barw
67	Światło w malarstwie
70	Impresjoniści barw
78	Vilém Flusser o kolorze
Karl Gerstner
80	Idę z moją latarnią…
Herbert Kapplmüller

89	ŚWIATŁO W ARCHITEKTURZE
Ulrike Brandi

93	OPTYKA
93	Odbicie – odbłyśniki sferyczne
94	Symetryczne  odbłyśniki  asferyczne
Asymetryczne odbłyśniki korytkowe
Materiały do produkcji odbłyśników
95	Soczewki
Zbieżność strumienia
96	Ustawianie soczewki na ścieżce promieni światła
Obrazowanie optyczne

101	OD ŻARÓWEK DO DIOD LED

107	LAMPY I ŚWIATŁO
107	Podstawowe wielkości w technice świetlnej
Czym jest żarówka?
108	Regeneracyjny cykl halogenowy
109	Lampy żarowe w teatrze jako promienniki ciepła
110	Ciaśniej i jaśniej
111	Lampy wyładowcze
112	Niskoprężne lampy fluorescencyjne
115	Niskoprężne lampy sodowe
118	Wysokoprężne lampy sodowe
Lampy metalohalogenkowe
119	Lampy metalohalogenkowe HMI
120	Dwustronne lampy HMI
121	Światła HMI na scenie
Regulowanie lamp HMI
122	Jednostronne lampy HMI
Lampy odbłyśnikowe PAR-HMI
123	Lampy HTI
125	Lampy ksenonowe
Solar 1000/lampa siarkowa
126	Lampy wyładowcze wysokiego napięcia (światła neonowe)
Lampy ultrafioletowe
127	Lampy spektralne
Lampy, lampy i jeszcze więcej lamp
132	Diody świecące
135	Organiczne diody elektrolumine- scencyjne

139	SZKŁA BARWNE ORAZ FILTRY BARWNE
139	Szkła barwne
Filtry specjalne
Filtry barwne
141	Filtry techniczne
142	Filtry w zmieniaczach kolorów
Szklane filtry dichroiczne
143	Dichroiczne filtry żelowe
System ochrony termicznej
144	Osłonki termiczne
Filtry UV
Lakier barwny
145	Stosowanie filtrów barwnych

147	NAŚWIETLACZE, LAMPY, AKCESORIA
147	Asortyment naświetlaczy
153	Urządzenia specjalne oraz dodatkowe

165	WYPOSAŻENIE TECHNICZNE I AKCESORIA
165	Przewody, złącza, przesył danych
173	Efekty specjalne
175	Efekty świetlne wykonane na specjalne zamówienie

181	PROJEKCJA
181	Historia	
183	Projekcja oraz materiały wykorzystywane do projekcji
184	Praktyka
186	Projekcja w działaniu
189	Pozycja projektora Projektory

193	KONSOLETY OŚWIETLENIOWE ORAZ REGULATORY

203	ROZWÓJ OŚWIETLENIA SCENICZNEGO
203	Konstrukcje i koncepcje
207	Technologia

213	TEATRY
213	Punkty oświetleniowe na widowni
Punkty oświetleniowe na scenie

219	WYBÓR KIERUNKÓW OŚWIETLENIA
219	Kierunki oświetlenia

223	ŚWIATŁO I PROJEKTOWANIE OŚWIETLENIA
223	Kierunki świecenia i właściwości światła
227	Eksperymentalne aranżacje oświe- tlenia
Wybór rodzaju i kierunku światła

229	KONCEPCYJNE PROJEKTOWANIE OŚWIETLENIA
229	Kierunki oświetlenia
230	Wybieranie kątów
231	Co jest dostępne?
Przygotowanie  projektu
233	Pierwsze kroki w projektowaniu oświetlenia
Opracowywanie planu oświetlenia

249	GENESIS – ANATOMIA PEWNEGO PROJEKTU
Patrick Woodroffe

263	ARANŻACJE ORAZ PRÓBY ŚWIATEŁ
263	Ustawianie świateł
266	Zapiski
267	Praca z lampami wyładowczymi
268	Praca z inteligentnym oświetleniem oraz zmieniaczami kolorów
Próby końcowe
270	Oświetlanie opery
271	Oświetlanie musicali oraz operetek
273	Oświetlanie estradowe
277	Oświetlanie baletu
279	Oświetlanie sztuk teatralnych

281	ORGANIZACJA  DZIAŁU  OŚWIETLENIA

283	OŚWIETLENIE  SZTUKI SZTUKA  OŚWIETLENIA
284	Kontrast tworzy efekt
285	Problem z kolorami
286	Natura światła w teatrze
Manfred Wagner
288	Nastała jasność
289	Patrząc w przyszłość

ADDENDA
290	Słownik terminów
296	Dane kontaktowe
Autorzy fotografii
298	Wybrana bibliografia
299	Indeks
300	O autorach

Gdzie kupić książkę?

• Bezpośrednio u wydawcy:

Sklep internetowy LTT.

→ Odbiór osobisty — zapraszamy do naszej siedziby przy ul. Bakalarskiej 17 w Warszawie. Dojazd i godziny otwarcia tutaj; przyjmujemy karty płatnicze.

→ Telefonicznie, pod numerem telefonu 22 845 00 65

→ Mailowo, pod adresem zamowienia@ltt.com.pl

Przy zamówieniach telefonicznych i mailowych książki wysyłane są kurierem za przedpłatą na konto lub za pobraniem (dodatkowy koszt wysyłki: przedpłata 20 zł, pobranie 23 zł)

Cena książki u wydawcy to 159 złotych brutto.

• W księgarni internetowej PROSPERO Instytutu Teatralnego: www.prospero.e-teatr.pl