W latach 2011-2013 teatr przeszedł gruntowny remont, zyskując nie tylko większą powierzchnię, piękne, odrestaurowane wnętrze, ale także najnowocześniejszą technikę sceny, oświetlenie i system sterowania. Wykonanie tych ostatnich elementów zlecono konsorcjum pod przewodnictwem LTT Sp. z o.o., w składzie którego znalazły się jeszcze M. Ostrowski i Promont.
Nasza firma jako lider odpowiedzialna była za koordynację wszystkich prac, natomiast od strony wykonawczej zajęliśmy się oświetleniem i elementami jego sterowania. Prace dotyczyły obu scen, zabytkowego foyer, licznych sal prób o łącznej powierzchni 750 m².
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Inwestorzy przy wyborze produktów zwracali uwagę na szereg elementów. Najważniejsza oczywiście była jakość instalowanych urządzeń, ich kompatybilność, a także wygoda użytkowania. Jednak równie istotnym elementem były względy ekonomiczne – przy tak dużej ilości lamp minimalizacja poboru prądu jest jednym z ważnych wskaźników. W związku z tym do oświetlenia pomieszczenia ze Sceną Głównej oraz w Foyer zrezygnowano ze zwykłych żarówek, które zastąpiono diodami LED z płynną regulacją kolorów.
Oczywiście jest to tylko niewielki ułamek wykonanych prac. W sercu budynku tj. na Scenie Głównej uruchomiono systemy oświetlenia technologicznego i projekcji wielkoekranowej, sterowania oświetleniem i multimediami, system nagłośnienia, system inspicjenta i podglądu wideo oraz mechaniki scenicznej.
SCENA GŁÓWNA – OŚWIETLENIE TECHNOLOGICZNE I PROJEKCJA WIELKOFORMATOWA
O imponujących rozmiarach przedsięwzięcia świadczyć może m.in. fakt, że CAPITOL wyposażyliśmy w kilkaset lamp zarówno konwencjonalnych, sterowanych ręcznie, jak i inteligentnych, całkowicie zautomatyzowanych, dających nieopisany komfort użytkowania. Zainstalowano głównie urządzenia duńskiej firmy Martin Professional MAC III, MAC 700 i MAC Aura) oraz francuskiej Robert Juliat (Lutin 306L, fresnel 329H, profile 711 SX2 oraz 614 SX, spoty prowadzące Alex Halo i Ginger). Dodatkowym elementem jest zastosowanie naświetlaczy liniowych ChromaBatten 100 RGB+VW firmy Pulsar, dzięki czemu udało się uzyskać powtarzalne i stabilne barwienie światła.
Tymczasem na urządzenia projekcji wielkoekranowej złożyły się ekrany elektrycznie rozwijane – 6-metrowy w Sali Kameralnej oraz składany 11-metrowy na Sali Głównej. Rewelacyjną zaletą drugiego z nich jest możliwość zamontowania na dowolnej głębokości i wysokości sceny (w tym na proscenium) dzięki rozbudowanej mechanice. Jako projektory zastosowano 5 sztuk DLP DHD800 firmy Christie wraz z 4 jednostkami Pandoras Box DUAL Player firmy Coolux w wersji zintegrowanej z dedykowanym komputerem, pozwalającej na obsługę dwóch niezależnych wyjść wideo oraz zapewniającą funkcjonalność oprogramowania PB Player. Perełką jest dodatkowy, zewnętrzny ekran LED o wymiarach 11,8 m x 1,8 m sterowany dedykowanym niezależnym komputerem i procesorem video.
Głównym założeniem inwestorów była pełna kompatybilność oświetlenia z projekcją wielkoformatową oraz ich wzajemne uzupełnianie się. Wymagania te udało się spełnić, dzięki czemu stworzono jedno z najbardziej nowoczesnych rozwiązań w oświetleniu i projekcji scenicznej w Polsce. Efekt nowatorstwa dopełnia jeszcze możliwość transportu wybranych elementów i ich bezproblemowa adaptacja do innych przestrzeni scenicznych. Taka opcja w sposób znaczący ułatwia pracę nad spektaklem podczas pokazów wyjazdowych.
Ponadto zainstalowane systemy wyróżnia funkcjonalność, szeroki wachlarz możliwości przy jednoczesnej prostocie i intuicyjności obsługi.
STEROWANIE OŚWIETLENIEM I MULTIMEDIAMI
Spośród wielu produktów dostępnych na rynku teatr zdecydował się na urządzenia firmy MA Lighting International GmbH, które doceniane są na całym świecie za funkcjonalność, prostotę, ale także za nieograniczone wręcz możliwości rozbudowy, dzięki możliwości łączenia ich ze sobą. System sterowania w Teatrze Capitol oparto na dwóch konsoletach z serii grandMA: większej, wykorzystywanej podczas spektakli różnej wielkości – grandMA light oraz nieco mniejszej – grandMA ultra-light, która zachwyca operatorów poręcznością. Obie mogą pełnić rolę głównych lub stanowić pojedyncze stanowisko w bardziej rozbudowanych systemach.
Dyrekcja teatru, stawiając na poczucie bezpieczeństwa, zapewniła dwie jednostki grandMA 2 RPU (replay unit) jako backup’y, które są nie tylko doskonałym miejscem do przechowywania danych z konsolet sterujących, ale także umożliwiają odtwarzanie nagranych informacji, dzięki czemu mogą przejąć realizację spektaklu w sytuacji awarii głównych urządzeń.
Jednak sterowanie to także szereg innych elementów pozwalających na sprawne działanie wszystkich elementów oświetlenia i projekcji. W przypadku Capitolu umieszczono je w rozbudowanej tyrystorowni. Za oświetleniem technologicznym konwencjonalnym stoi 15 jednostek 24-kanałowych dimmerów CompuRack (2,4 kW na kanał) firmy Compulite oraz dużej mocy dimmer Actor 625 firmy Electron (6 kanałów po 5,7 kW).
Sterowanie oświetleniem widowni wraz z zarządzaniem zasilaniem i obwodami nieregulowanymi powierzono nowoczesnemu systemowi cyfrowemu z interfejsem graficznym Phantom, który jest naszym autorskim pomysłem (obecnie korzysta z niego pięć dużych scen teatralnych w różnych miastach Polski).
NAGŁOŚNIENIE, SYSTEM INSPICJENTA I PODGLĄDU WIDEO
Za tę część realizacji odpowiedzialna była firma M.Ostrowski. Niezaprzeczalnie nagłośnienie jest kluczowym elementem na scenach muzycznych, dlatego, tak jak w przypadku oświetlenia, zostało dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. W obiekcie wdrożony został cyfrowy system transmisji audio czuwający nad rozsyłaniem dźwięku. Jest on oparty na protokole DANTE i obejmuje wszystkie sale zarówno widowiskowe, jak i próbne.
Największych inwestycji dokonano oczywiście w Sali Głównej, gdzie wykorzystano urządzenia głośnikowe firmy TW AUDIO. Natomiast w Sali kameralne zdecydowano się na urządzenia d&b audiotechnik.
Ponadto teatr zainwestował w system interkomowy firmy RIEDEL. Obejmuje on 2 sale widowiskowe oraz 17 stanowisk interkomowych (w tym stanowiska przenośne).
MECHANIKA SCENICZNA
Ten szeroki zakres prac wziął na siebie nasz trzeci partner – firma Promont, która dostosowała sceny do wymogów dużych, dynamicznych widowisk. Rozwiązania pozwalają chociażby na szybkie zmiany dekoracji i synchroniczną jazdę elementów.
Na mechanikę górną Sceny Głównej składa się:
- 54 sztankiety (dekoracyjne i wzdłużne – w tym 3 pełniące funkcję mostów oświetleniowych),
- 28 wciągarek punktowych mobilnych – przejezdnych i na suwnicach (w tym 3 towarowe w kieszeni bocznej),
- 4 sztankiety kurtynowe na prowadnicach oraz most portalowy.
Mechanikę dolną tworzą natomiast cztery poziome zapadnie sceniczne z napędem hydraulicznym (każda o powierzchni 24 m2), służące do zmiany poziomu sceny w zakresie od -4,5 m do +3,9 m, przewozu dekoracji, przejazdu wózkami bocznym i kasetą najazdową ze sceną obrotową (o promieniu ponad 7 metrów). Całość tworzy efektywnie 4 pełne poziomy inscenizacyjne z możliwością budowy i szybkiej zmiany pełnych zestawów dekoracji.
Dodatkowymi elementami Sceny Głównej są mechaniczne wieże portalowe umożliwiające rozszerzanie i zwężanie okna scenicznego oraz wielopoziomowego magazynu prospektów z windą, co pozwala szybko i sprawnie przenieść i przechować podłużne elementy scenograficzne, bele materiałów, podłogi baletowe itp.
Sala Kameralna i Foyer zostały wyposażone w zestawy po 6 szt. wciągarek punktowych.
Jeśli do wykonanych prac dodamy jeszcze w pełni wyposażone studio i reżyserkę nagrań, to otrzymamy nie tylko wielkie przedsięwzięcie technologiczne, ale w efekcie końcowym Eldorado dla aktorów muzycznych i samych muzyków.